Hos Institutt for helhetsmedisin er det krav om at alle faglærere må utøve egen praksis, i tillegg til å undervise. Kjetil Lillevik er utdannet naprapat og jobber som faglærer i massasjeterapi hos Institutt for helhetsmedisin i Bergen. Han har hatt undervisningsstillingen siden 2008 og opplever at arbeidet gir både motivasjon og glede i hverdagen.Portrettbilde av Kjetil Lillevik

– På grunn av undervisningen må jeg sørge for å alltid holde meg oppdatert på fagfeltet. Det gjør meg mer motivert og inspirert i undervisningen og i min praksis som naprapat, forteller Kjetil Lillevik.

Kombinerer klinisk praksis med undervisning

Kombinasjonen av en praktisk og teoretisk tilnærming til faget er en av de største styrkene ved undervisningstilbudet hos Institutt for helhetsmedisin. Kravet til egen praksis bidrar til å styrke nettopp dette. For faglærerne krever betingelsen om egen praksis og undervisningsstillingen en del arbeid, men det er det verdt, mener Lillevik.

Til daglig har Lillevik egen praksis og klienter hos Ryggklinikken i Bergen. Stillingen som faglærer hos IFH kommer i tillegg til dette. Det blir en del jobb, men det fungerer fint å kombinere de to stillingene ettersom undervisningen er samlingsbasert.

– Noen ganger må klinikken vike for undervisningen, men det er det helt klart verdt, forteller Lillevik.

Teoretisk og praktisk utdannelse

Kombinasjonen av det teoretiske og det praktiske er ikke bare viktig for faglærerne, men også en stor styrke for studentene hos Institutt for helhetsmedisin.

– Undervisningen er todelt, og består av både teoretisk og praktisk kunnskap. I den teoretiske delen får studentene blant annet innsikt i muskel- og skjelettanatomi. Dette er viktig kunnskap å ha til grunn før man setter i gang med faktisk behandling av klienter. Vi legger stor vekt på at studentene har forståelse for det teoretiske grunnlaget før de går ut i behandlinger, forteller Lillevik. – Og det er en av våre utdanningers store styrker.

Når det er sagt er det også viktig å understreke at studentene kommer tidlig i gang med praktisk utøvelse av faget. Allerede første semester får studentene prøve seg frem på praktisk behandling.

– Den praktiske delen av undervisningen tar for seg alt fra massasjeteknikker, triggerpunktbehandlinger og tøying, legger Lillevik til.

Liten institusjon med mye tyngde

Flere av studentene ved IFH forteller om tiden ved utdanningsinstitusjonen som svært lærerik og trekker spesielt frem dyktige faglærere og fordelene ved små undervisningsklasser. Christoffer er massasjeterapeut og personlig trener med utdannelse fra Institutt for helhetsmedisin i Bergen. Les mer om hvordan han opplevde undervisningstilbudet her.

– Slik jeg ser det er den største fordelen med at vi er en liten skole det at vi kan hive oss rundt og tilpasse oss den gruppen vi underviser. Vi kan etterkomme spesielle behov og ønsker. Målet vårt er å kunne tilby individuelt tilpasset undervisning, og det gjør vi ved å, så langt det lar seg gjøre, møte alle behov og ønsker, forteller Lillevik.

Kontinuitet og stabilitet

– Jeg har vært med på en lang reise mot å bli en godkjent fagskole. Det har blant annet innebåret et stort løft både teoretisk og praktisk, slik at vi i dag kan tilby det jeg vil omtale som en svært omfattende utdannelse, forteller Lillevik.

I tillegg er det en stor fordel ved Institutt for helhetsmedisin at det er en kontinuitet og stabilitet i ledelsen og blant faglærerne.

– Vi som underviser har hatt mulighet til å være med på å utvikle konseptet. Vi har hatt stor påvirkning på faginnholdet og har mulighet til å planlegge flere år frem i tid, forteller Lillevik.

Jobbe tett på mennesker

Etter over ti år ved Institutt for helhetsmedisin, har Lillevik møtt hundrevis av studenter, og på spørsmål om hvem studiet passer for svarer han:

– Det er et ganske tungt yrke rent fysisk og det er viktig å være klar over dette i forkant. Men det er først og fremst viktig at du liker å jobbe tett på mennesker, utfordre deg selv og jobbe med egen kropp, avslutter Lillevik.